Bra att veta

Bra att veta

Inför din första klass

Nyfiken att prova på våra klasser? Vi erbjuder förmånliga prova-på erbjudanden för 1-veckas samt 1- månads obegränsad träning. Priset för introkorten finner du här. Introkort kan köpas via vår onlineportal samt på plats i studion. Förboka gärna din första klass. Välkommen in i värmen!


Ta med: Ta med dig två handdukar: en större handduk att ha på din yogamatta samt en för duschen (ifall du önskar duscha på studion). Om du inte har någon yogamatta så kan du hyra en på plats. Likaså handdukar. Ta gärna med dig en flaska vatten till dina första klasser, men eftersträva gärna att klara dig med mindre eller helt utan vatten under klassen på sikt.


Klädsel: Vi rekommenderar att klä dig lätt, t.ex. shorts och linne (du kommer att svettas mycket så undvik löst sittande plagg). Det finns duschar och omklädningsrum i studion.


Bokning och medlemskap: Drop-in gäller på alla klasser i mån av plats. Vill du garantera din plats på en klass kan du förboka via vår onlineportal. Kom ihåg att avboka om du inte kan komma. Vid köp av ett kort hos oss blir du automatiskt medlem. All träningskort är personliga.


Före första klassen: Kom gärna 20 minuter innan första klassen för registrering, sedan minst 15 minuter innan. Använd inte parfym, starkt luktande lotioner eller hårprodukter före yogan. Berätta alltid för läraren om du är gravid, har högt blodtryck, några sjukdomar/skador, eller nyligen genomgått en operation.


Mat och dryck innan klassen: Man bör inte äta eller dricka annat än vatten 2-3 timmar innan en klass. Drick mycket vatten under hela dagen innan du kommer till klassen (mao inte bara precis innan klassen). Det är viktigt att ha en bra vätskebalans så att man inte blir uttorkad. Tänk även på att fylla på med elektrolyter (salter) såsom magnesium, natrium klorid, kalcium och kalium efter klassen om du svettas och dricker mycket. Naturliga alternativ är kokosvatten (fungerar som vätskeersättning), fikon (magnesium), bananer (kalium) och stjälkselleri (salt). Om du måste äta något innan klassen gör det i god tid och ta bara något litet och lätt som t.ex. en frukt eller bara lite yogurt. Du kan också förvara en liten burk med torkad frukt och nötter att äta före och/eller efter träning och om suget sätter in.


Under klassen: Det är möjligt att du känner yrsel, illamående eller huvudvärk under eller efter klassen. Detta är inget ovanligt, speciellt första gången, och är oftast ett tecken på att kroppen nu börjat reagera och agera. Se detta som något positivt och början på en reningsprocess. Ge inte upp - denna fas passerar snabbt. Om illamåendet eller yrseln kommer under klassen kan du stå stilla, sätta dig ner eller lägga dig på yogamattan och vila en stund. Försök att alltid stanna i det varma rummet och undvik att dricka vatten om du mår illa. Fokusera istället på att andas lugnt, tyst, långsamt och utan motstånd.


Efter klassen: Det är inte ovanligt att känna sig lite överväldigad efter klassen. Även om det under de första passen känns som att det är tungt att andas och värmen emellanåt upplevs som obarmhärtig så vänjer man sig snabbt. Alla känner sig olika efter de första lektionerna: stelhet, träningsvärk, trötthet eller tvärtom; full av energi! Speciellt i början finns flera fördelar med att komma så ofta du kan. Ju mer du yogar, desto fler fördelar kan du ta del av och desto snabbare kommer du att känna förändringar både fysiskt och mentalt. De positiva effekterna överväger flera gånger om, på nolltid känner du dig nämligen både fysiskt starkare och rörligare. Det du lägger ner i din yoga kommer du att få tillbaka flera gånger om!


Var ödmjuk: Yoga är en träning men likaså en livslång process. Det handlar inte om att göra en rörelse ”perfekt”. Så länge du gör ditt bästa och försöker göra varje rörelse såsom läraren instruerar kommer du att få uppleva lika många terapeutiska fördelar som någon med mer styrka, vighet och balans. Efter en tids träning kommer du att känna dig mer och mer tillfreds med dig själv och med din yoga.

Kom ihåg att ingen klass är den andra lik, försök att uppleva varje klass som om den vore din första. Kroppen reagerar olika från dag till dag och det är helt normalt att vissa rörelser kan upplevas som väldigt lätta ena dagen men svårare en annan. Låt bara din yogaprocess ha sin gång. En jobbig klass kan följas av den bästa klass du någonsin har haft.



Yogaetikett

Hela studion är en mobilfri zon. Stäng av din mobil vid ankomst. Lås gärna in den i skåpen bakom receptionen.

 

Studion öppnar 30 minuter före lektion och stänger 30 minuter efter avslutad lektion. Kom i god tid – receptionen stänger 5 minuter före lektionsstart. Kommer du med bil kan du behöva en extra stund för att hitta en parkeringsplats.

 

Ta av dig skor och ytterkläder innan du registrerar dig för lektionen. Inga handväskor i yogasalen.

 

Alla elever ska vara i yogasalen 5 minuter innan lektionen börjar.

 

Prata inte i yogasalen, respektera och framför allt njut av tystnaden. Undvik därför att prata före, under och efter klassen i yogarummet.

 

Ta bara med dig matta, vatten och handduk in i salen. Inga andra drycker eller personliga tillhörigheter. Eventuella värdesaker kan lämnas i låsbara skåp vid receptionen. Be om nyckel i receptionen (skriv nyckelnumret på sign-in sheetet efter ditt namn).

 

Kom doftfri till studion, använd inga parfymer eller starkt doftande krämer. (Man är extra doftkänslig efter yogan).

 

Det går bra att duscha före lektionen om man vill. Det är skönt med rena fötter när man praktiserar hot yoga… Vi praktiserar inte enbart i underkläder eller kalsonger.


Vi duschar inte inne i yogasalen, så häll inte vatten över ansiktet eller kroppen under klassen.

 

Lämna inte salen om det inte är absolut nödvändigt. Om du behöver vila gör du det på bästa sätt genom att ligga ner på din matta. Fokusera på din andning: lugna andetag, in och ut genom näsan.

 

Den avslutande vilan (savasana) i yogasalen är viktig, det är då din kropp till fullo tar till sig alla de positiva effekterna av det hårda arbete du just utfört. Vila i minst ett par minuter eller tills hjärtrytmen är normal. Lämna sedan yogasalen så att du inte stör dina yogavänner som ligger kvar i savasana. Gå in och lämna yogasalen i försiktig tysthet.

 

Din hyrda yogamatta lämnas tillbaka i receptionen, den hyrda handduken lägger du i tunnan i omklädningsrummet.

 

Ta snabba duschar om det är många yogisar i studion.

 

Ingen rakning, torrborstning eller peeling i duscharna.

 

Din yogamatta och kläder tvättar du hemma.


Kvarglömda saker ligger i studion 2 veckor och rensas sedan bort.